BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, July 9, 2011

[VIDEO] Inspirasiku Dan Inspirasimu Juga.

Salam.

Siapa idola anda? Selalunya itu soalan yang biasa ditanya dan tak salah kalau aku kategorikan sebagai soalan yang sangat-sangat-sangat suka ditanya. Agak menyedihkan apabila kebanyakan daripada kita memilih penyanyi, pelakon, pemimpin dunia sebagai idola yang paling kita sayangi. Eh, salah ek fakta aku ni?? Takkan kot. Cube korang buat survey. Pilih la beberapa orang sebagai responden dan tanya "Dengan jujur, nyatakan siapa idola anda?". Korang mungkin akan dapat jawapan yang macam ni.

Responden A: Idola saya ialah Siti Nurhaliza. Dia seorang penyanyi yang hebat.
Responden B: Tun Dr Mahathir Mohamad. Beliau merupakan PM Malaysia yang dikagumi musuh dan lawan.
Responden C: Bill Gates, saya nak jumpa dia dan bertanya tentang rahsia kejayaan dia.
Responden D: Datuk Lee Chong Wei!!
Responden E: Diri aku sendiri boleh tak??

Dan begitulah seterusnya, anda akan mendapati kebanyakan idola manusia sekarang berkisar kepada artis, pemimpin dunia dan ahli perniagaan. Tapi mesti ada~ Mesti akan ada korang terima respon macam ni.

"Idola saya adalah Nabi Muhammad S.A.W"

Wow. Wow. Wow. Oh, bagus nya. Oh sejuknya hati ni mendengarnya. Oh memang manusia contoh. Oh. Oh. Oh.

Kalau idola korang adalah artis. Setiap lagu dia korang dengar. Tak sedap pun korang kata seni. Lagu tu abstrak. Hanya orang seni bagi la yang faham erti seni. Ok fine. Kat FB sibuk komen kat fan page dia walau sebenarnya admin page dia bukan artis tu. Setiap gosip artis tu korang tahu. Latar belakang artis tu semua kita tahu. Senang cakap semua tentang artis tu dari hujung rambut yang konon2 model syampu sampailah ke setiap kuku-kuku kaki dorang korang tahu. Yeah. Stalker. Paparazzi.

Tapi, bila bercakap pasal Nabi kita, berapa ramai yang tahu tentang sirah baginda? Latar belakang baginda? Berapa jam sehari kita mengingati Baginda? Adakah kita menuruti ajaran yang dibawa Baginda? Subhanallah. Tak perlu tanya banyak-banyak. Tak terjawab. Apepun sebenarnya aku nak share dengan korang video yang aku dapat dari rakan aku kat FB. Sebuah video bertajuk "Andai Baginda Bersama Kita". Adakah baginda benar-benar merupakan Idola korang?

Video ni dalam bahasa Arab tapi ada subtitle melayu. Jadi aku sangat positif yang korang tak perlulah nak buka kamus arab-bm. Atau cari orang arab untuk tolong translate kan. Serius tak perlu. Cuma tengok video ni dan fahamkan.

 

Agak sebak la masa tgk video ni. So True la aku cakap sama korang. Artis, pemimpin dunia, businessman yg korang agung-agungkan tak akan dapat membantu mahupun menyelamatkan korang di hari kebangkitan nanti. Kita sememangnya mengharapkan syafaat dari baginda. Baginda mampu menolong kita dengan izin Allah.

p/s: Jadikanlah Nabi kita bukan setakat idola tetapi juga inspirasi kita. 

1 orang Ir engineer:

faaizz d. zul said...

subhanallah....nice reminder for all..
terbaik video ni.