BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, July 2, 2011

Entry Cemburu Buta : Kanak-Kanak Dan Orang Dewasa.

Kali ni aku nak bawa entry ringan jek. Mana lagi best? Menjadi seorang dewasa atau menjadi kanak-kanak?


SEMASA KECIL..
Pernah tak semasa kecil dulu, sewaktu korang masih digelar sebagai budak hingusan kerana korang membiarkan sahaja hingus meleleh-leleh dari hidung tanpa rasa malu. Masa korang kencing berdiri merata-rata. Ada tak dalam fikiran korang keinginan nak menjadi dewasa?

"Eh, bestnye jadi dewace, ade wit cendighi, boleh keyuar cuke hati. Nak jadi dewace la"

Ok, masa tu korang masih pelat lagi, tak ape dimaafkan pasal korang masih comel, korang masih suci bersih tanpa dosa. Waktu tu, mesti korang mesti pernah dengki dengan abang atau kakak korang yang dah besar. Dorang tak perlu lagi nak pergi sekolah bawa buku berat-berat. Dorang kalau keluar rumah mesti pakai cantik-cantik nampak "rugged". Dorang dah ada dan dah boleh pegang duit sendiri. Dorang dah boleh buat sesuatu tanpa perlu dikawal rapi lagi. Dorang boleh buat bla bla bla. Sambil tangan kiri dipimpin oleh mak manakala ibu jari tangan kanan dalam mulut korang, pernah tak korang terfikir, alangkah bestnya menjadi seorang dewasa?

Sumber dari google. Seorang budak hisap jari. heh.


Tengok abang dan kakak, dorang selamba jek keluar rumah bila-bila yang dorang nak dan balik bila dah bosan kat luar. Hanya perlu meminta izin jek.

Abang/kakak : Mak, along nak keluar kejap. Nak jumpa member.
Mak : Ha, pergilah. hati-hati bawa motor tu. Jangan lama-lama sangat.

Semudah A.B.C jek dorang dapat kebenaran dari mak korang untuk keluar berjalan. Cube korang test mintak pulak kat mak korang.

Korang : Mak, nak keluar main dengan kawan-kawan kat luar kejap boleh?
Mak : Ape?? kerja sekolah dah siap? kalau tak siap jangan keluar main. Kat luar tu panas, tak elok main.

Betul tak? Bermacam alasan yang diberikan olek mak korang bagi menghalang korang keluar. Walaupun mak korang membuat begitu demi kebaikan korang tapi "SIAPA YANG SANGGUP DILAYAN SEPERTI BUDAK KECIL?!". Eleh, memang budak kecil pun, sunat pun belum. Heh. Kan bagus kalau menjadi dewasa.

BILA DAH BESAR..
Bila kita sudah meningkat dewasa, dengan kerja dan tanggungjawab yang menimbun, masalah keluarga lagi, masalah kat tempat kerja, masalah kewangan, hutang yang belum dilangsaikan lagi, pinjaman rumah dan kereta, bil itu, bil ini, minda kita akan mengimbau kembali betapa senang dan seronoknya menjadi seorang kanak-kanak. Kalau fikiran tengah berserabut, pantang terserempak dengan kanak-kanak, mesti akan terlintas kat hati kita.

"Seronoknya jadi budak-budak, tak ada masalah dan tanggungjawab, main jek kerja dia. Kan bagus kalau aku boleh jadi kanak-kanak balik".

Huh tak terlintas langsung ea kat fikiran korang? eh, ala bucuk-bucuk, jangan nak tipu la. Serius tak ada? Heh, kalau tak ada memang aku bagi tabik spring la kat korang. Bagi yang pernah terlintas kat fikiran korang tentang angan-angan nak menjadi kanak-kanak semula, itu normal. Tak perlu la pulak korang rasa tersisih atau rasa rendah diri pada orang yang tak terfikir ke arah itu. Setidaknya korang normal ok. aku ulang KORANG NORMAL!

Masa tu akan terimbau la kembali kenangan semasa kecil, tak perlu fikir apa-apa. Mintak duit kat mak doposen hanya kerana nak beli Choki-Choki pun dah tak kisah dah. Tidak perlu dibebani dengan satu masalah pun. Kalau ada pun hanyalah masalah kencing dalam seluar. Zaman tu, walau apa pun kesalahan kita, tunjuk jek muka kesian gerenti orang akan maafkan. Waktu tu, kita tak rasa malu nak menangis kat depan orang, tak ade pun orang akan marah. Malah bertambah ramai yang datang memujuk.

Memang sudah menjadi lumrah manusia. Sentiasa inginkan kesenangan. Rasanya, kalau masa boleh putar ikut suka mak bapak kita memang kanak-kanak akan jadi dewasa dan yang dewasa akan jadi kanak-kanak balik. Yang kanak-kanak ingin mendapatkan hajat di hati nak kebebasan menjadi dewasa manakala yang dewasa ingin lari dari masalah dan tanggungjawab.

Sayangnya masa tak boleh diputar kembali mahupun dipercepatkan. Tak salah kita mempunyai impian kerana sekurang-kurangnya ia akan memberi inspirasi kepada kanak-kanak dan merehatkan minda kepada yang dewasa setelah penat bekerja siang dan malam. Yang kanak-kanak bagi khatam A.B.C dengan sifir 12 dulu baru fikir nak menjadi dewasa. Dan pada yang dewasa jadilah seorang dewasa yang boleh menjadi satu ikon ikutan kepada kanak-kanak. Itu adalah putaran hidup. Semakin kita dewasa semakin kita perlu berdikari dan akan bertambah pula cabaran yang perlu kita hadapi.

p/s: HS rasa lega. Baru jek habis test semalam~=)

2 orang Ir engineer:

Mohd Yusuf said...

skrg baru bleh komen. he3

Andai dpt ku undurkan masa...:D

kdg2 jadi budak, kita rasa nak jadi dewasa. Bila dh jadi dewasa, kita nak jadi budak plak...

Syukur dan teruskan kehidupan utk kesenangan kehidupan diakhirat kelak. :D :D

Hajimu San said...

haha. betul tu~ manusia xakan puas!!